Дискуссия о подходах к развитию транспортной системы северных территорий СССР в 1920-е гг.
Abstract
On the basis of new archive sources we analyzed the projects of creating main routes of transportation as a fundamental Soviet strategy for development of natural resources of the North. For the first time the role and position of Yakutia in the discussion of the project of building a transcontinental main railway – the Great Northern Route is investigated. The reasons for the ultimate choice of the alternative (though traditional) option connected with the development of the Northern Sea Route are considered.
References
1. Воблый В.М., Борисов А.А. Великий Северный путь. – Великий Устюг: Сев. –Двин. Губплан, 1929. – С. 5–6.
2. История открытия и освоения Северного морского пути: В 4 т. / Под ред. Я.Я. Гаккеля, М.Б. Черненко. – Т. 3. Белов М.И. Советское арктическое мореплавание. 1917–1932 гг. – М.: Мор. транспорт, 1959. – 510 с.
3. Киселев Л.Е. Север раскрывает богатства: из истории промышленного развития советского Крайнего Севера. – М.: Мысль, 1964. – 110 с.
4. М.К. Аммосов: Неизвестные страницы жизни и деятельности: сб. док. и мат. – Якутск: НИПК «Сахаполиграфиздат», 1998. – 367 с.
5. Славин С.В. Социалистическое освоение Севера во 2-й пятилетке // Сов. Север. – 1932. – №4. – С. 15– 27; №5–6. – С. 23–29.
6. Траектории проектов в высоких широтах / Под. ред. Ю.В. Неелова, А.В. Артеева, В.А. Ламина и др. – Новосибирск: Наука, 2011. – 440 с.
7. Федоров В.И. Якутия в эпоху войн и революций (1900–1919). – Кн. 1. – М.: Academia, 2002. – 328 с.
Review
For citations:
Боякова С.И. Дискуссия о подходах к развитию транспортной системы северных территорий СССР в 1920-е гг. Arctic and Subarctic Natural Resources. 2014;19(3):9-13. (In Russ.)