Preview

Arctic and Subarctic Natural Resources

Advanced search

Формирование специфической мотивации и обучение методам функциональной коррекции остроты зрения у школьников

Abstract

Original theoretical ideas on the system organization of binocular vision have been developed. It is discovered that epiphenomenon of visual perception, «a virtual image» (VI), reveales itself during fulfillment of visual functions by a human being. Usage of VI as a standard of binocular vision provided the basis for arrangement system of school students’ impaired visual acuity correction. School pupils with asthenopia, paroxysm accommodation and early-detected myopia were trained and specific motivation for doing exercises for vision acuity improvement was formed. These exercises resulted in visual acuity improvement of all the students trained. These students were recommended to observe eye hygiene procedures and to exercise at home. The article summarizes and proves the original methods and approaches to the visual acuity improvement in out-of-hospital conditions.

About the Authors

Игорь Энгелевич Рабичев
Московский педагогический государственный университет
Russian Federation


Александр Владимирович Котов
ФБГУ «НИИНФ им. П.К. Анохина»
Russian Federation


Аруслан Равильевич Поляков
Иркутский институт повышения квалификации работников образования
Russian Federation


References

1. Rabitchev I.E. Étude du processus de la rééducation de la fonction binoculaire chez les strabiques au cours de l’entraînement d’adaption // Journal Français d'Orthoptique. – 1995. – № 27. – С.37–42.

2. Рабичев И.Э. Системная организация функции бинокулярного восприятия пространства и стереовосприятия // Труды Межведомственного научного совета по экспериментальной и прикладной физиологии. – Т. 12. Системный подход в физиологии. – М., 2004. – С. 234–244.

3. Могилев Л.Н. Механизмы пространственного зрения. – Л.: Наука, 1982. – 111 с.

4. Rabitchev I.E. la gestion des mécanismes du système visuel est primordial dans le traitement du strabisme chez les enfants // Journal Français d'Orthoptique. – 1999. – № 31. – P. 169–172.

5. Анохин П.К. Теория функциональной системы // Общие вопросы физиологических механизмов. Анализ и моделирование биологических систем. – М., 1970. – С. 6–41.


Review

For citations:


Рабичев И.Э., Котов А.В., Поляков А.Р. Формирование специфической мотивации и обучение методам функциональной коррекции остроты зрения у школьников. Arctic and Subarctic Natural Resources. 2014;19(3):100-103. (In Russ.)

Views: 1


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-9712 (Print)
ISSN 2686-9683 (Online)