Повышение грузоподъемности железобетонного автодорожного моста федеральной автодороги «Колыма» с применением базальтокомпозитной арматуры
Abstract
Growing traffic and goods turnover on the Kolyma federal highway cause the increase of regulatory burden on the bridge structures. Study of a problem of rising of loading capacity of reinforced concrete superstructures of highway bridges in conditions of the Republic of Sakha (Yakutia) is carried out. Test results of investigation of concrete bridges on the federal highway «Kolyma» showed that the most common defects and damage are shells, chipped concrete surface, leaching of cement paste, destruction of the protective layer and, as a consequence, corrosion of the reinforcement. Metal armaturein concrete products and structures is a responsible link and at the same time is a weak spot, since because the moisture and alkaline conditions of concrete cause the reinforcement corrosion, that leads to a decrease in performance, including loading capacity. This paper proposes a design of slab superstructure reinforced with basalt-composite rods instead of slab reinforced concrete superstructure with armature AIII. On the example of a road bridge over the Malinovka river at km 552 + 482 of the Kolyma highway with reduced carrying capacity a comparison of the load bearing capacity of slabs with basalt-composite fittings manufactured at the basalt materials plant in the Republic of Sakha (Yakutia), and metal fittings AIII is carried out. It was showed that on the strength at normal and oblique sections the load bearing capacity with a bending moment of the slab reinforced with six 20 mm diameter basalt-composite rods is 10% more than the capacity of the slab, reinforced with ten AIII steel reinforcement rods of 20 mm diameter.There was no significant difference of lateral forces on the oblique section.
About the Authors
Олег Сергеевич ЕдисеевRussian Federation
ЕДИСЕЕВ Олег Сергеевич – студент 5-го курса автодорожного факультета, olegediseev@yandex.ru;
Милена Васильевна Смолина
Russian Federation
СМОЛИНА Милена Васильевна – ст. преподаватель, milena_smolina@ya.ru.
References
1. Бокарев С.А. Коэффициенты надежности композиционных материалов, применяемых для железобетонных элементов мостовых сооружений / С.А. Бокарев, Г.М. Власов, А.А. Неровных, Д.Н. Смердов // Вестник ТГАСУ. – 2012. – №2.
2. ГОСТ Р 52748 – 2007. Нормативные нагрузки, расчетные схемы нагружения и габариты приближения. – М., 2008.
3. ОДН 218.0.032-2003. Временное руководство по определению грузоподъемности мостовых сооружений в автомобильных дорогах. – М., 2003.
4. Щетинин Н.Н. Проектирование и расчет элементов пролетного строения железобетонного моста. – Омск: СибАДИ, 2005.
5. ООО «ЦНИИС». СП 35.13330.2012 «Мосты и
6. трубы» (актуализированная редакция СНиП 2.05.0384). – М., 2011.
7. Шилин А.А. Усиление железобетонных конструкций композитными материалами / А.А. Шилин, В.А. Пшеничный, Д.В. Картузов. – М.: Стройиздат, 2004. – 139 с.
8. CNR-DT 200/2004. Guide for the Design and Construction of Externally Bonded FRP Systems for Strengthening Existing Structures.– Rome, 2004.– 144 p.
9. ГОСТ 31938 – 2012 «Арматура композитная полимерная для армирования бетонных конструкций» – М., 2014.
Review
For citations:
Едисеев О.С., Смолина М.В. Повышение грузоподъемности железобетонного автодорожного моста федеральной автодороги «Колыма» с применением базальтокомпозитной арматуры. Arctic and Subarctic Natural Resources. 2015;20(2):84-89. (In Russ.)