Preview

Arctic and Subarctic Natural Resources

Advanced search

Addition to the Road Hydrothermal Deformations Research Method on Cryolithozone

Abstract

The analysis of previous studies revealed the urgency of problem of development of effective methods and measures of control of hydrothermal deformations, the numerical value of which is determined as the difference between the heave during freezing and subsidence during thawing at the base and subgrade of highways in the annual climatic rhythm. At the present time for this task some methods and equipment are used which do not take into account structural features of roads (height of embankment, presence or absence of frozen ground in road base, water-cut, etc.). In this work we have proposed improved system for deformations assessment using two sites within boundaries of a natural and technical system and a lithotechnical system. In the first case hydrothermal deformations is measured outside carriageway of the road, in the second case within the carriageway. The originality of the method is that it provides investigation of the road structural elements deformation in space and time (pavement, subgrade base and slopes, roadsides, ditches, off-theroad shore). Determination of deformation values of soils and construction of roads by area is proposed to be defined as the difference between the movement of surface marks in the annual climatic rhythm, by depth with the use of hydrothermal deformation differential gauges depending on the duration of warm and cold stages.

About the Authors

Dmitriy Mikhailovich Shesternev
Melnikov Permafrost Institute SB RAS
Russian Federation


Tamara Vladimirovna Ostreldina
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Схема комплексного развития производительных сил, транспорта и энергетики Республики Саха (Якутия) до 2020 года. Сводный том. Утверждена Постановлением Правительства Республики Саха (Якутия) №411 от 6.09.2006 года. М.; Якутск, 2006.

2. Ершов Э.Д. Влагоперенос и криогенные текстуры в дисперсных породах. М., 1979. 216 с.

3. Кондратьев В.Г. Стабилизация земляного полотна на вечномерзлых грунтах. Чита: Забтранс, 2011. 175 с.

4. Шестернев Д.М. Линейные сооружения в криолитозоне России / Материалы 5-й конф. геокр. России. МГУ им. М.В. Ломоносова, 14– 17 июня 2016 г. Т.1, ч. 2. Линейные сооружения в криолитозоне. М.: Университетская книга, 2016. С. 228–235.

5. Русанов Б.С. Гидротермические движения земной поверхности. М.: Изд-во АН СССР, 1961. 226 с.

6. Методические рекомендации по стационарному изучению криогенных физико-геологических процессов. М.: ВСЕГИНГЕО, 1979. 70 с.

7. Шестернев Д.М., Шестернев Д.Д. Пучение крупнообломочных пород Читино-Ингодинской впадины в связи с потеплением климата/ Д.М. Шестернев, Д.Д. Шестернев // Криосфера Земли. 2007. Т. XXI, №4. С. 80–92.

8. Шестернев Д.М. Основные принципы организации геокриологического мониторинга линейных сооружений (на примере железной дороги Беркакит–Томмот–Якутск) // Проблемы инженерного мерзлотоведения: Материалы IX Международного симпозиума, 3 сентября 2011 г., г. Мирный, Россия. Якутск: Изд-во ИМЗ СО РАН, 2011. С. 253–260.


Review

For citations:


Shesternev D.M., Ostreldina T.V. Addition to the Road Hydrothermal Deformations Research Method on Cryolithozone. Arctic and Subarctic Natural Resources. 2017;22(1):63-66. (In Russ.)

Views: 18


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2618-9712 (Print)
ISSN 2686-9683 (Online)